Ontmoet Gavin, de achtjarige met een gezicht dat meer dan 1 miljard keer werd gedeeld

Ontmoet Gavin, de achtjarige met een gezicht dat meer dan 1 miljard keer werd gedeeld

februari 20, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij artrose. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec l’arthrose. Visite HuileCBD.be


Het was de zomer van 2013 toen Gavin Thomas zijn breakout-optreden op internet maakte. Hij was twee en een halve.

Zijn grootvader was net overleden na een lang gevecht tegen kanker en zijn uitgebreide familie verzamelde zich elke zondag om een ​​maaltijd te delen. Gavin was het enige kleinkind, het middelpunt van de aandacht. De volwassenen doken over hem heen en deelden foto’s van zijn vroege leven via een gezamenlijk iCloud-account.

Op een zondag nam Gavins oom, Nick Mastodon, een video van Gavin met stickers op zijn gezicht en uploadde deze naar Vine, een recent gelanceerd platform voor het delen van video’s. Mastodont was een early adopter en had een fatsoenlijk vervolg gekregen bij het maken van mash-ups van Disney-films en popliedjes. Gavin’s vrolijke spontaniteit sloeg aan bij de aanhangers van Mastodon, die meer peuterinhoud eisten.

Gavin’s moeder, Kate Thomas, gaf Mastodon toestemming om 20 minuten te besteden het maken van video’s met Gavin tijdens hun zondagse bezoeken. Het formaat was eenvoudig: Mastodon zou handelen en Gavin zou reageren. In één video vraagt ​​Mastodon aan Gavin: “Wat was je favoriete onderdeel van vandaag naar de dokter gaan?” Antwoordt Gavin: “Toen ik mijn jas op de grond gooide.” In een andere zet Mastodon een gekko op Gavin’s hoofd en zijn gezicht oscilleert snel tussen angst en verbazing.

In 2014 was het aantal volgers van Mastodon uitgegroeid tot iets minder dan 1 miljoen.

Mastodon en Kate dachten dat de video’s een korte rage op het internet zouden zijn en daarna in irrelevantie zouden vervagen. Maar toen begonnen ze mensen te zien die screenshots van Gavins gezicht maakten om reactiememes te maken, zoals een foto van Gavin met zijn gekruiste armen vergezeld van het bijschrift: “Hoe je moeder eruit ziet als je te laat thuiskomt.”

Al snel had het Gavin-meme een eigen leven gaan leiden. De mensen van het internet adopteerden Gavin en begonnen naar hem te verwijzen als “onze zoon”.

Gavin’s vader, Adam, bleef tot laat in 2017 vooral onwetend van de bekendheid van zijn zoon, toen een van zijn collega’s een ingelijste foto van Gavin op zijn bureau zag.

“Oh mijn God, dit is hilarisch,” kondigde hij aan het kantoor. “Adam heeft een foto van het meme-jochie op zijn bureau.”

Verward reageerde Adam dat de jongen op de foto zijn kind was.

“Ja, ik snap de grap”, zei zijn collega. “Hij is allemaal van ons kind. Hij is de zoon van internet. ‘

“Nee,” antwoordde Adam. “Dat is eigenlijk mijn kind – hij is mijn fysieke zoon.”

Gavin is nu acht – een tweede-klasser van een middenklassefamilie in Minneapolis. Zijn verbazingwekkende online bekendheid leidde tot kansen die zijn ouders nooit voor mogelijk hadden gehouden. De wisselwerking is een jeugd die voor miljoenen vreemdelingen wordt gespeeld, waarvan de kosten nog moeten worden gezien.

Ik heb onlangs een weekend met Gavin doorgebracht, te popelen om te leren hoe een ogenschijnlijk normaal gezin te maken heeft met de memeification van hun enige zoon.


Als Kate me op een vrijdagmiddag uit mijn hotel in het centrum van Minneapolis had opgehaald, had ze Gavin net van school opgehaald. “Zeg hallo tegen Oscar, Gavs,” zei Kate. Met tegenzin gaf Gavin me een high five en vertelde Kate toen dat hij Fortnite wilde spelen. “Mijn telefoon heeft niet genoeg batterij,” zei ze. “Maar waarom stoppen we niet en halen we Wendy’s voor je. Je bent waarschijnlijk gewoon een beetje moe en hongerig. ‘

We waren op weg naar het Winter Lights-festival in het Arboretum, een botanische tuin en functioneel centrum aan de rand van de stad. Kate, die 35 is, vertelde me dat haar man niet bij ons zou kunnen komen – hij is in het leger en was weg voor zijn werk.

Het plan voor de avond was om een ​​video te schieten waarin Gavin koekjes maakte met Kate’s zus, die werkt als chef-kok bij het Arboretum. In de afgelopen paar maanden was Gavin begonnen met het maken van reguliere vlogs om zijn fans op de hoogte te houden van zijn leven.

Het maken hiervan is onderdeel van een nieuwe contentstrategie ontwikkeld door Gavin’s manager, Byron Austen Ashley, met wie Kate in december 2017 begon te werken. Eerder was haar strategie om het online volgen van Gavin online te beheren lukraak. Ze had haar eigen sociale media-accounts waar ze foto’s en video’s van Gavin uploadde, maar de meeste Gavin-content werd gemaakt door niet-geaffilieerde meme-accounts, waarvan sommige zijn gezicht gebruikten om merchandise te verkopen.

Ashley begon met Kate te vertellen nieuwe sociale media-accounts voor Gavin te beginnen en vervolgens een juridisch team in te huren om de andere memorekeningen af ​​te sluiten. Kate’s accounts hebben nu miljoenen volgers op meerdere online platforms en veel meer controle over de inhoud die wordt verspreid.

In het Arboretum zei de zus van Kate dat ze geen tijd zou hebben om een ​​video te maken waarin Gavin cookies maakt. ‘Dat is goed,’ zei Kate, terwijl hij Gavin een digitale camera overhandigde die aan een klein statief was bevestigd. “Waarom gaan we niet naar buiten en maken we in plaats daarvan een video van de lichten.”

‘Wat mensen zo leuk vinden aan Gav, is dat hij gewoon een normaal kind is,’ zei Kate. “Dus, we nemen gewoon video’s van ons mee. En dan doorloop ik de beelden later en beslis wat ik wil uploaden, net als elke trotse moeder. ‘

Eenmaal buiten ging Gavin, die opgroeide sinds zijn Wendy’s cheeseburger, op record en vertrok in een sneeuwveld met verlichte hooivaten en schuren, de camera naast hem zwaaiend. Toen ik hem inhaalde, vroeg hij of ik hide and go seek wilde spelen. “Natuurlijk,” zei ik.

“Oké, ik zal me eerst verstoppen,” zei hij. “Neem de camera.”

“Waarom moet ik de camera nemen?” Vroeg ik.

“Omdat dan niemand me kan zien.”


Het jaar was enorm voor Gavin. Hij reisde twee keer naar China, vertrok naar New York om te verschijnen op Good Morning America en in november trad hij in première bij Ralph Breaks op internet in Los Angeles. “Dat was echt geweldig,” vertelde Kate me. “Ze nodigden andere meme-kinderen uit, zoals David After Dentist en Side Eye Chloe en Backpack Kid , dus ik mocht hun familie ontmoeten en verhalen ruilen.”

Ik had contact opgenomen met een aantal van deze ‘meme-kinderen’ en hun families voordat ik Gavin ontmoette. Voor de meesten was de ervaring van internetfaam een ​​meteorische, kortstondige ervaring.

Dat was het geval voor David Devore, beter bekend als David After Dentist, wiens vader een video van hem schoot terwijl hij nog steeds hoog op pijnstillers lag na een tandheelkundige ingreep toen hij zeven was. De video ging viraal en Devore was kort beroemd. “Nu ben ik een senior op de middelbare school en solliciteer ik voor school,” vertelde hij me. “Ik ben maar een gewoon kind dat lacrosse speelt en het uitwerkt. Het geheel is gewoon een beetje als een koele herinnering. ‘

Maar niet alle ervaringen van onwetende internetfaam zijn zo goedaardig. De voorloper van dit soort beroemdheden was Ghyslain Raza, die zich in 2002, toen hij 14 was, op zijn middelbare school filmde met imaginaire schildwachten met een golfbalretriever in de mediaruimte. De beelden zijn ontdekt door drie klasgenoten die het hebben geüpload naar Kazaa, een netwerk voor het delen van bestanden. De video werd vervolgens ontdekt door blogger Andy Baio, die een exemplaar op zijn populaire blog plaatste, samen met een geremixte versie die Star Wars-afbeeldingen op het beeld weergaf.

Voor de 14-jarige Raza was de niet-consensuele online roem huiveringwekkend. Hij werd genadeloos gepest, verloor de weinige vrienden die hij had en eindigde met het afronden van zijn eindexamen op een psychiatrische afdeling van het ziekenhuis. Terwijl Baio achteraf probeerde Raza als een ‘internetheld’ te casten, voelde Raza alsof het internet hem uitlachte, niet met hem. “Na 15 minuten roem, als je iets echt de moeite waard hebt gedaan, is één ding. Als je het verdient voor iets vernederends, dan is dat heel anders, ” zei Raza in 2013.” Ik kon het niet laten om me waardeloos te voelen, alsof mijn leven niet de moeite waard was om te leven. ”

Kate zegt dat ze zich bewust is van de risico’s die verbonden zijn aan het feit dat Gavin zo jong en zo blootgesteld is. Iemand had eens een Clorox-label op een foto geplaatst van Gavin die uit een beker dronk, verwijzend naar een morbide zelfmoordmemo. Een andere keer reed een groep tieners naar het huis van Kate’s moeder en maakte een Vine buiten. Sindsdien hebben de Thomas’s stappen ondernomen om hun privacy en de veiligheid van Gavin te waarborgen. Ze onthullen hun achternaam niet publiekelijk (“Thomas” is een alias), geven nooit hun adres op, en ze hebben de school gevraagd om Gavin niet te identificeren aan iemand buiten het gezin.

“We houden alles nauwlettend in de gaten,” vertelde Kate me. “Maar meestal zijn onze volgers erg aardig en vaak beschermend. Het voelt echt alsof het hele internet op hem let, ervoor zorgt dat hij zijn melk drinkt, zijn huiswerk doet. Het voelt bijzonder om je jongen door zoveel vreemden geliefd te zien zijn. ”


De volgende morgen ontmoette ik Gavin en Kate in de Mall of America, met een overdekt themapark, een minigolfbaan en filmbioscopen. “Gav kent het socialemediateam hier,” vertelde Kate me. “Ze houden ervan als hij komt en rondhangt, dus ze hebben ons gratis passen gegeven om alle attracties te kunnen rijden.”

Gavin was gekleed in een gele hoodie met een grote afbeelding van zijn eigen gezicht erop, die binnen een paar maanden beschikbaar zou zijn om te kopen via hun nieuwe online winkel.

Kate is openhartig over hoe de internetbekendheid van Gavin hem online naar een carrière zou kunnen leiden. Als een bestaan ​​als internetberoemdheid tien jaar geleden ondenkbaar was, is het nu een beroep waar velen naar streven. In deze fase vertelde Kate me dat Gavin een YouTube-gamer wil zijn. De meest succesvolle – Markiplier, PewDiePie, Fernanfloo – verdienen elk jaar miljoenen dollars en hebben meer culturele invloed bij jongeren dan traditionele beroemdheden.

Om dit te doen, neemt Kate de leiding van Ashley. Ze hebben hem ingeschreven in acteerlessen en zijn hem gaan leren video’s te bewerken. Ze hebben ook een Coogan-account opgezet, een soort vertrouwensrelatie die in de jaren dertig is gevestigd om het geld dat kinderen aan kinderen verdienen te beschermen tot in de volwassenheid.

Arden Rose , een van de andere cliënten Ashley’s, kreeg haar beginnen met het maken van -beauty gericht YouTube-video’s op de laptop van haar vader toen ze 14 uit hun suburban Arkansas huis was. Ze verzamelde een toegewijde volgeling online en gebruikte dit om de hoofdrolspeler te worden in twee succesvolle tv-series: Mr Student Body President and Guidance . Ze heeft sindsdien een sieradencollectie ontworpen, groot product-aantekeningen getekend bij Calvin Klein, een boek geschreven door HarperCollins, en verdeelt haar tijd tussen Los Angeles en Londen.

Een deel van wat internet beroemdheid zo aantrekkelijk maakt, is dit gevoel van toegankelijkheid. Waar je ooit een filmster moest zijn, moest je op een bepaalde plek wonen en bepaalde connecties hebben. Ogenschijnlijk een YouTube-ster zijn, vereist ogenschijnlijk alleen een camera en internet.

Maar deze democratische toegang tot roem die internet biedt, brengt kosten met zich mee. Vorig jaar sprak een aantal spraakmakende YouTubers publiekelijk over de druk van constante online betrokkenheid. Elle Mills, een YouTuber die in 2017 bekendheid verwierf na het plaatsen van een enorm populaire “coming out” -video, uploadde in mei een video naar haar kanaal getiteld “burnt out at 19”. Ze bekende dat de sleur van het produceren van nieuwe inhoud en de emotionele inspanning van interactie met haar fans haar angstig en depressief had achtergelaten.

Omdat Kate nog steeds de accounts van Gavin voor zijn rekening neemt, wordt zijn betrokkenheid bij fans zorgvuldig gematigd. Maar soms breekt zijn beroemdheid uit in de echte wereld.

Terwijl we door het winkelcentrum liepen, namen een aantal tieners op afstand foto’s van hem. Op een gegeven moment liet Gavin zijn pakket karamel-popcorn op de grond vallen. “Oh nee! Wat heb je gedaan, Gavin, “zei een jonge vrouw die langsliep. ‘Denk je dat ik een selfie met je kan maken?’ Gavin schudde zijn hoofd, zonder popcorn en zonder kuif. Kate fluisterde iets in zijn oor. Hij gaf afstand en ging naast de vreemdeling staan ​​en produceerde een van zijn kenmerkende gezichten, die dubbelzinnig is tussen een glimlach en een grimas.

‘Dat is normaal voor ons,’ zei Kate terwijl we naar de speelhal liepen. “Hij is in het openbaar erkend sinds hij drie was. Hier in Minnesota zijn mensen behoorlijk terughoudend en houden ze over het algemeen afstand.

“Maar in China was het een ander verhaal.”

Wat staat er op Weibo (@WhatsOnWeibo)

Naam: Gavin Thomas
Leeftijd: 8
Beroep: internet beroemdheid / meme-pictogram in China
Weibo-volgers: 2,1 miljoen (!)
Beroemd in China, waarom: zijn “valse glimlach” spreekt mensen aan die bekend zijn met ongemakkelijke sociale situaties, vandaar de bijnaam “Fake Smile Boy” # 假 笑 男孩 . De oom van Gavin is: @nickmastodon pic.twitter.com/STlHArNu6S

12 januari 2019

Gavin en Kate maakten hun eerste reis naar China in augustus 2018, na de succesvolle lancering van het Weibo-account van Gavin – ze wonnen de eerste dag meer dan 1 miljoen volgers. Een mediateam van GQ China volgde hem rond Beijing en Chengdu en fotografeerde Gavin met zijn fans. Gavin en Kate keerden in september terug naar China nadat ze waren uitgenodigd voor een technologieconferentie georganiseerd door Tencent, het grootste sociale netwerk- en gamingbedrijf in het land.

Deze spil voor een Chinees publiek begon nadat Ashley had getipt dat Gavins gezicht werd gebruikt om mokken, posters en kleding te verkopen op Chinese e-commercesites. Ashley’s ingeving was in zijn woorden: ‘leunen en kapitaliseren’.

Toen ik Ashley telefonisch sprak, vertelde hij me dat de digitale entertainmentindustrie veel geavanceerder is in China dan in de VS. Hij heeft gewerkt aan het smeden van een aantal merkdeals voor Gavin, waaronder het verschijnen in een haarproductreclame naast zijn vader.

Het is deze Chinese fanbase die Gavin nu onderscheidt van andere meme-kinderen. Hij wordt minder gimmick, meer media-persoonlijkheid. “Er is een universum waar hij de meest relevante Amerikaanse beroemdheid in China is,” vertelde Byron me. “Sommige mensen zouden zeggen dat hij al is.”

Ik vroeg Kate waarom haar zoon zo populair was in China. “Ik denk dat het zijn gezicht is,” zei ze. “Ik denk dat er iets is dat erg relatable is.”

Ashley gelooft ook dat het gezicht van Gavin zijn meest waardevolle bezit in China is – meer specifiek, het kenmerkende lach / grimasgezicht. Op Chinese sociale media wordt het gebruikt als een meme om geforceerde positiviteit aan te duiden in een anders ongemakkelijke situatie. Mensen plaatsen bijvoorbeeld een foto van Gavins glimlach met tekst die luidt: “Ik kan niet wachten op school op maandag.” Zo wijdverspreid is deze meme dat Gavin bekend is geworden door de Chinese media als “de jongen met de valse glimlach” ”.

“We werken momenteel aan een strategie om dit gezicht te beschermen,” vertelde Ashley me. “De zaak die we maken is dat de manier waarop Gavin wordt gedeeld niet zozeer een persoon is, maar meer een emoji.”


De nonkel van G avin werkt nu als een creatief bedrijf bij een reclamebureau – een baan die hij deels kreeg vanwege zijn aanwezigheid op de sociale media – dus heeft hij weinig tijd om video’s met Gavin te maken. Maar ze zijn nog steeds in de buurt en Mastodon voelt zich verantwoordelijk voor hoe Gavins leven zich nu ontvouwt.

“Ik denk dat sociale media het kind-zijn en ouder een stuk ingewikkelder maken dan het vroeger was,” vertelde hij me. “Toen we kinderen waren, maakten we video’s met onze buren – ik denk dat we op een bepaald moment de show Friends hebben gemaakt – maar dit was op een oude videorecorder en ik denk niet dat mijn ouders ze hebben bekeken.” Met Gavin , ze hebben dit uitgebreide verslag van zijn leven online en op iCloud-accounts. “Ik denk dat dit het opgroeien van een hele andere ervaring maakt.”

In mijn familie delen mijn oudere zussen heel veel foto’s en video’s van hun kinderen via onze WhatsApp-familie. We leven in verschillende landen, dus delen van foto’s is een goede manier om contact te houden. Ik heb mijn neefjes en nichtjes de eerste stappen zien nemen en het alfabet voor de eerste keer zingen, waarop ik reageer met hartemoji’s.

Maar mijn oudste zus heeft twijfels over het plaatsen van haar kinderen op meer openbare forums. Zij en haar man hebben een regel om geen inhoud op sociale media te plaatsen die het gezicht van hun kinderen laat zien. Ze willen dat hun kinderen kunnen kiezen hoe ze zichzelf online afschilderen, om hun digitaal record te beheren in plaats van te worden vervalst door hun ouders zonder overleg of toestemming.

Ze maken zich ook zorgen dat als ze de inhoud van hun kinderen plaatsen, ze mogelijk hun interacties met hen gaan analyseren door de lens van wat meer betrokkenheid oplevert. “Als je geconditioneerd bent om te voelen dat je relaties op de een of andere manier worden verbeterd door het aantal likes dat je krijgt, dan ben je klaar voor moeilijke tijden”, vertelde mijn zwager me.

Hoewel ze vinden dat deze regels tot nu toe nuttig zijn geweest, hebben ze nog steeds vragen en zorgen over de toekomst. Wanneer is de juiste leeftijd om kinderen hun eigen inhoud te laten plaatsen? Wat doen ze als hun vrienden online dingen over hen posten? “Dit zijn onbekende wateren”, vertelde mijn zuster me. “En we storten er allemaal gewoon doorheen.”

Net als mijn zuster, navigeren de Thomases zich een weg door de vertakkingen van het delen van een Truman Show-achtige record van hun kind. Maar de Thomases hebben net als veel andere families de wereld toegelaten tot hun privéfotoalbum. In ruil daarvoor ervaren ze een geïntensiveerde versie van wat alle trotse families voelen als ze lof ontvangen over hun kinderen.

De wisselwerking voor Gavin’s leven en hoe het zich ontvouwt is nog te bezien. Hoe zal het zijn om op te groeien na de terugkeer van een kind met een dopamine-aanval? Wat wordt er aangetast om de high te behouden?

“Hij is pas acht, maar de internetbekendheid is gewoon zijn hele leven de norm voor hem geweest,” zei Mastodon. “Ik denk niet dat hij volledig begrijpt wat dat betekent, en ik denk ook niet dat we het doen. Wat ik altijd in gedachten heb gehouden is wat hij binnen 15 jaar zal denken. Zal hij dankbaar zijn? Zal hij zeggen dat ik wou dat mijn oom dat niet had gedaan? Ik heb soms het gevoel dat we onze kinderen een realiteit hebben gegeven waar ze zich niet voor hebben aangemeld. ‘

Lees Meer