De verschillen tussen 10 soorten notenbot

De verschillen tussen 10 soorten notenbot

maart 25, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij artrose. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec l’arthrose. Visite HuileCBD.be


  • In de afgelopen jaren is er een aanzienlijke groei geweest in opties voor alternatieve notenboters.
  • Van amandel tot cashewnoten tot paranoten tot walnoten, de lijst gaat maar door.
  • De gezondheidsvoordelen en-nadelen variëren voor elke notenboter, waardoor deze meer geschikt zijn voor uw dieet dan andere.
  • We hebben gesproken met geregistreerde diëtisten om de verschillen tussen verschillende notenboteropties beter te begrijpen.

Alternatieve notenboter heeft de aandacht getrokken van de klassieke en geliefde pindakaas in de afgelopen jaren. Met variëteiten zoals amandel, macadamia, walnoot en cashew zijn er veel notensmeersels om uit te kiezen bij de supermarkt. Maar hoe weet u welke te kiezen? Is de een gezonder dan de andere? En wat zijn de belangrijkste verschillen?

INSIDER sprak met verschillende geregistreerde diëtisten om erachter te komen wat elke notenboter in uw dieet kan brengen en welke het best past bij uw voedingsbehoeften.

Amandelboter is een van de gezondste notenpasta’s

Amandelboter neemt de kroon omdat hij de gezondste van alle notenboter is, volgens Allison Childress, Ph.D., RDN, CSSD, LD-assistent-professor en chef-klinisch diëtist. Het bevat 7 gram eiwit per portie (twee eetlepels), 12 gram enkelvoudig onverzadigde vetten, goede vetten en tal van vitamines en mineralen zoals vitamine E, magnesium en calcium.

Zorg ervoor dat u op zoek bent naar amandelboter zonder toegevoegde amandelboter met suiker, erg populair en met meer kans op meer suiker. Childress heeft het INSIDER verteld.

Pindakaas bevat de grootste hoeveelheid eiwit

Voor een economische en gezonde keuze, zei Childress, biedt pindakaas de hoogste hoeveelheid eiwit per portie van alle notenboter – 8 gram – en is meestal goedkoop.

Pindakaas heeft 8 gram eiwit per portie.
Christian Schnettelker / Flickr

Pindakaas is ook weinig koolhydraten en rijk aan antioxidanten, voegde ze eraan toe. Het kan ook helpen de verzadiging te vergroten wanneer het wordt gecombineerd met fruit of groenten, volgens Natalie Butler, RDN, LD-geregistreerde diëtist voedingsdeskundige, eigenaar van Nutrition by Natalie , en staf-diëtist voor SuperFat , een notenboterbedrijf .

Walnut-boter bevat veel omega-3’s, waardoor het een uitstekende optie is voor veganisten en vegetariërs

Walnotenboter levert de meeste omega-3 vetzuren, zei Butler, waardoor het een nietje is voor vegetariërs en veganisten vanwege hun lage inname van omega-3’s uit dierlijke bronnen. Omega-3’s helpen om LDL (slechte) cholesterol te verminderen, HDL-cholesterol te verbeteren en ontstekingen te bestrijden, legde ze uit.

Walnotenboter is echter arm aan eiwitten en gezonde vetten. Hoewel het verschillende vitamines en mineralen bevat, verpakt het niet de voedingswaarde zoals andere notenboter, vertelde Childress aan INSIDER.

De textuur van cashew boter is uitstekend voor veganistische recepten

Als een van de romigste notenpasta’s, zorgt cashew boter voor een uitstekende zuivelvervanging in veganistische desserts en recepten, zei Butler. Ze zijn echter de hoogste koolhydraatnoot, legde ze uit, die zelden zou moeten worden geconsumeerd door degenen die een keto-dieet volgen.

Cashew boter is vergelijkbaar met walnotenboter, omdat het weinig eiwitten bevat en weinig gezonde vetten bevat. Bovendien is het volgens Childress duurder, moeilijker te vinden en niet zo voedzaam als andere notenpasta’s.

Macadamia notenboter kan het cholesterol verlagen en de gezondheid van het hart ondersteunen

Macadamia-boter is koolhydraatarm.
Shutterstock

Deze boter is ideaal voor mensen die keto en koolhydraatarm zijn en voor degenen die hun gezondheid willen verbeteren volgens Butler.

“Deze noot heeft een vergelijkbaar romig mondgevoel als cashew maar met verbeterde voeding – bijna drie keer zoveel vezels, 40% minder koolhydraten, meer enkelvoudig onverzadigde vetten, en het is aangetoond dat het verschillende inflammatoire markers vermindert”, vertelde Butler INSIDER. Macadamia-boter helpt ook om het cholesterolgehalte te verlagen en de gezondheid van het hart te ondersteunen, voegde ze eraan toe.

Het bevat de hoogste hoeveelheid calorieën en vet per portie van alle notenboter en kost doorgaans meer, aldus Childress.

Paranotenboter is een uitstekende bron van selenium en stimuleert je immuunsysteem

“Paranoten zijn een goede bron van selenium, wat goed is voor het cardiovasculaire en immuunsysteem,” vertelde Childress INSIDER. Slechts één paranoten kan volgens Butler 140% van uw dagelijkse behoefte aan selenium leveren. Ze bevatten ook verschillende B-vitaminen en mineralen zoals zink, magnesium en ijzer, voegde ze eraan toe.

Paranotenboter is echter relatief laag in proteïne bij 4 gram per portie, wat de helft is van de hoeveelheid pindakaas.

Pecannoten zitten boordevol vitamines en mineralen

Pecan-boter bevat veel vet en calorieën, zei Childress, maar pakt een krachtige stoot in de weg van verschillende vitamines en mineralen zoals vitamine A en E, magnesium en kalium.

Pecan-boter is ook een van de rijkste notenboter in mangaan, vertelde Butler INSIDER.

Pecan-boter heeft veel vitamines.
Shutterstock.com

“Mangaan is een essentieel mineraal dat nodig is in superoxide dismutase (SOD), waarvan veel deskundigen geloven dat het de belangrijkste antioxidant van het lichaam is en cellen beschermt tegen schade”, zei Butler. “Lage SOD wordt geassocieerd met reumatoïde artritis, hartaandoeningen, sommige kankers en andere ziekten.”

Hazelnootboter kan een goede keuze zijn voor mensen die een keto-dieet volgen

Voor mensen met pinda-allergie kan hazelnootboter als alternatief dienen. Ook, in zijn pure vorm, heeft het weinig koolhydraten en veel vet, dus het is een goede keuze voor diegenen die een keto-dieet volgen, vertelde Childress INSIDER.

Maar het heeft de neiging om weinig eiwitten te bevatten, meer calorieën te bevatten – meestal van toegevoegde suikers – en is vrij een beetje duurder, voegde Childress eraan toe. Het is ook moeilijk te vinden in zijn pure vorm. Meestal zul je merken dat het gemengd is met chocolade.

Pistacheboter kan je een elektrolyt boost geven

Hoewel pistachenoten minder calorieën bevatten dan veel andere noten, vertaalt dit zich niet in pistacheboter, legt Childress uit. “Het bevat ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën als pindakaas, maar ook ongeveer dezelfde hoeveelheid eiwitten”, vertelde ze INSIDER.

Pistacheboter kan een goede optie zijn voor diegenen die een elektrolytische boost nodig hebben, omdat het een goede bron van kalium is, zei Childress.

Gemengde notenboter biedt een unieke smaak en voedingsprofiel

“Afhankelijk van de noten inbegrepen, zou een gemengde notenboter de beste van alle werelden kunnen zijn, met een bredere variëteit aan vitamines, mineralen, antioxidanten, vezels, vetten dan zou worden gevonden in single-nuteboter,” vertelde Butler INSIDER.

Het mengsel van verschillende noten zorgt voor een uniek voedingsprofiel en een unieke smaak, volgens Childress. Helaas is het uiterst zeldzaam om gemengde notenboter in de winkel te vinden.

Meer: Notenboter Noten diëtist Freelancer

Lees Meer