Betere Big Pharma-voorraad: AbbVie vs. AstraZeneca

Betere Big Pharma-voorraad: AbbVie vs. AstraZeneca

mei 9, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij artrose. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec l’arthrose. Visite HuileCBD.be


Deze apothekers op de A-lijst moeten zowel worstelen met verlopen patenten, nieuwe onzekerheden over drugs en hongerige concurrenten. Maar ze bevinden zich in verschillende stadia van hun cyclische reizen.

Cory Renauer

AbbVie ( NYSE: ABBV ) en AstraZeneca ( NYSE: AZN ) hebben veel gemeen: ze zijn slechts enkele jaren niet gesynchroniseerd. Terwijl AbbVie op weg is naar een patentklif, is AstraZeneca weggekwijnd ergens in de buurt van de bodem van de klif die jaren geleden was gevallen.

Welke van deze grote pharma-aandelen heeft de beste kans om op de lange termijn beter te presteren voor uw portefeuille? Laten we ze tegen elkaar opstapelen om te zien welke perspectieven er op dit moment zijn.

De kerel in een pak krabt over zijn hoofd terwijl hij beslist welke kant hij op moet.

Afbeeldingenbron: Getty Images.

Het geval voor AbbVie

De verkoop van de bestverkopende drug van AbbVie, Humira heeft in 2018 een hoogwatergehalte bereikt, met een schijntje van slechts $ 20 miljard. Eind vorig jaar begonnen minder dure biosimilar- versies van de ontstekingsremmende injectie te eten in haar marktaandeel onder patiënten met reumatoïde artritis, psoriasis en een handvol andere chronische auto-immuunziekten.

Biosimilars heeft het zo moeilijk gehad om in de VS tractie te verkrijgen dat beleggers overrompeld waren toen AbbVie meldde dat zijn internationale Humira-omzet in Q1 27,9% lager was dan in het voorgaande jaar.

Humira is nog steeds verantwoordelijk voor 56,8% van de totale inkomsten van AbbVie, dus beleggers moeten zich zorgen maken. Gelukkig voor het bedrijf en zijn aandeelhouders heeft een bos van aanvullende octrooien de biosimilanen van het medicijn tot 2023 effectief geblokkeerd van de Amerikaanse markt, wat verklaart hoe de binnenlandse verkoop in de eerste drie maanden van 2019 met 7,1% steeg tot 3,2 miljard dollar. Totale wereldwijde omzet daalde 1,3 % vergeleken met een jaar eerder, en de operationele winst steeg met 3% tot $ 3 miljard.

Terwijl AbbVie de achteruitgang van Humira beheert, heeft het ook de winsten geploegd die het biologische medicijn genereert in een pijplijn van nieuwe behandelingen die de meeste van die verloren verkopen zouden moeten compenseren. In 2015 maakte het bedrijf veel beleggers nerveus door 21 miljard dollar in contanten en aandelen uit te geven om een ​​stukje Imbruvica te verwerven, maar die investering presteert zelfs beter dan verwacht.

Imbruvica-tabletten werden de eerste chemotherapie-vrije behandelingsoptie voor nieuwe patiënten met de meest voorkomende vorm van leukemie in 2016, en de verkoop van het medicijn is sindsdien aan het stijgen. Tijdens het eerste kwartaal steeg het aandeel van AbbVie in de omzet van Imbruvica met 34% tot $ 4,1 miljard op jaarbasis en zou het in 2023 $ 7 miljard kunnen bedragen.

AbbVie hoopt ook psoriasispatiënten die momenteel Humira gebruiken over te zetten op de recent goedgekeurde behandeling, Skyrizi, die niet te moeilijk mag zijn. Skyrizi veegde de vloer af met Humira in een head-to-head onderzoek, wat leidde tot de goedkeuring van de Food and Drug Administration (FDA).

AbbVie wacht nu op de FDA om een ​​beslissing te nemen over upadacitinib, een tablet voor patiënten met reumatoïde artritis die ook beter presteerde dan Humira. Als upadacitinib later dit jaar goedkeuringen voor reumatoïde artritis krijgt en de indicatie van colitis ulcerosa in 2022, zou de jaarlijkse omzet in 2024 $ 2,2 miljard kunnen bedragen.

Beleggers die nerveus zijn over het vermogen van AbbVie om de aankomende verkoopdalingen van Humira te compenseren, hebben de aandelenkoers teruggedrongen tot slechts 9,0 keer de winstverwachtingen. Het bedrijf genereerde vorig jaar een vrije kasstroom van $ 12,8 miljard en gebruikte slechts 44% van de winst om betalingen te verrichten op een dividend dat recentelijk ongeveer 5,4% bedroeg.

Uiterst kleine winkelwagen vol met verschillende pillen en capsules.

Afbeeldingenbron: Getty Images.

De case voor AstraZeneca

Het is bijna vijf jaar geleden dat AstraZeneca-CEO Pascal Soriot de aandeelhouders ervan overtuigde een uitkoopaanbieding van 118 miljard dollar van Pfizer af te wijzen. Soriot beloofde om de jaarlijkse omzet in het voorgaande jaar te laten stijgen tot $ 25,8 miljard in 2017, maar hij kwam niet eens in de buurt. In 2018 bedroeg de verkoop van producten slechts $ 21,0 miljard, als gevolg van tegenvallers uit klinische onderzoeken en concurrentie die moeilijker bleken te zijn dan verwacht.

De marktkapitalisatie van AstraZeneca ligt nog steeds 16% onder het laatste bod van Pfizer, en een stijgende schuldenlast heeft de boekwaarde van het bedrijf in de jaren sinds de afwijzing van het aanbod met 52% verlaagd. Als je verrast bent, heeft Soriot nog steeds een baan bij AstraZeneca, je bent niet de enige . Als er een verklaring is, is er waarschijnlijk sprake van recente omzetgroei van de nieuwere oncologieproducten van het bedrijf. Imfinzi wordt misschien niet de $ 6,5 miljard per jaar longkankerbehandeling die de managementprognose in 2014 voorspelde, maar de omzet bereikte in Q1 2019 een jaarlijkse $ 1,2 miljard.

Tagrisso werd standaardzorg voor nieuw gediagnosticeerde longkankerpatiënten met EGFR-gemuteerde tumoren in 2018, en de markt voor die indicatie bleek een beetje groter te zijn dan het bedrijf verwachtte. Tagrisso overtrof alle verwachtingen en werd de bestverkopende drug van AstraZeneca na de eerste kwartaalverkopen met 86% gestegen ten opzichte van een jaar op jaarbasis van $ 2,5 miljard.

De verkoop van de PARP-remmer van AstraZeneca, Lynparza, steeg in het eerste kwartaal met 99% dankzij de labeluitbreidingen voor het gebruik ervan bij ovarium- en borstkanker die in 2018 werden toegekend. De verkoop van Lynparza overtreft de miljard dollar in 2019 en het groeiverhaal is nog niet afgelopen. Onlangs rapporteerde het bedrijf een statistisch en klinisch zinvol voordeel voor patiënten met alvleesklierkanker na eerstelijns chemotherapie. Het bedrijf heeft echter nog geen details vrijgegeven; we zullen moeten wachten op een aankomende wetenschappelijke conferentie om erachter te komen wat AbbVie precies bedoelt met klinisch betekenisvol.

AstraZeneca beschrijft haar dividendbeleid als progressief, hoewel de tweejaarlijkse uitbetalingen niet zijn gevorderd sinds 2012 en de betalingen de beschikbare winsten in de afgelopen jaren hebben overschreden. Op basis van recente prijzen, levert deze farma-beurs ongeveer 3,5% op, maar worstelt het om dat dividend op dit moment te dekken.

Met de voormalige topproducten van Astra, Nexium en Crestor, die slechts 13% van de totale omzet vertegenwoordigen, is het pad duidelijk voor toekomstige inkomsten. Helaas hebben beleggers die meer vuurwerk verwachten van hun oncologieopstelling de aandelenprijs tot 21,2 keer hogere winstverwachtingen opgeleverd.

Kerel in een labojas met een klembord.

Afbeeldingenbron: Getty Images.

Hoe beter kopen

Op basis van de prestaties van AstraZeneca in de afgelopen vijf jaar en de balans vandaag, is het kopen van de voorraad op het huidige hoge veelvoud gewoonweg te gevaarlijk. Dat gezegd hebbende, het heeft zoveel nieuwe medicijnen die snel in de juiste richting bewegen dat het een interessante voorraad is om vanaf de zijlijn te bekijken.

AbbVie is op weg naar een patentklif, maar vanwege de lage waardering en sterke cashflows, moeten het bedrijf en de aandelen niet veel lijden, zelfs als dingen niet zo goed werken als verwacht met Skyrizi of upadacitinib. Dat maakt AbbVie de betere grote pharma-voorraad om nu te kopen.

Cory Renauer heeft geen positie in een van de genoemde aandelen. De Motley Fool heeft geen positie in een van de genoemde aandelen. De Motley Fool heeft een openbaarmakingsbeleid . “>

Lees Meer